Aquesta via Rostoll va dedicada aquests fets historics que varen passar durant la segona guerra mondial.
El 7 d'octubre de 1944 esclatava una revolta en el camp d'extermini nazi d'Auschwitz-Bikenau.
La revolta va ser protagonitzada per centenars de presoners del Sonderkommando que es van alçar armades amb ganivets i explosius artesanals, van matar tres guàrdies i van fer esclatar un dels crematoris de cadàvers.
Quatre dones, Ala Gertner, Esther Wajcblum, Regina Safirsztajn i Frega Robota van tindre un paper important en la preparació de la revolta, subministrando pólvora amb la qual es prepararian els explosius. Les quatre van ser capturades i torturades per la Gestapo en el bloc 23 del camp d'extermini. Malgrat les brutals tortures a les quals van ser sotmeses es van negar a revelar els noms de les altres implicades en l'alçament.
El 6 de gener de 1945 van ser penjades davant de la resta de persones internes, executades públicament no sense abans cridar “Nekamah" ("Venjança!").
Glòria eterna per a Ala, Esther, Regina i Frega, valentes lluitadores contra l'opressió i el terror nazifascista.
Sempre que hi paso amb el cotxe venint del Coll de la C58 abans d'arribar a Vacarisses m'hi fixo en aquest esperonet tombat. Avui l'he fet una visita com a Pla B.
El descens es pot fer per la dreta baixant i anar a cercar la pista. També es pot remontar el crestall i anar al coll per on passa la pista, o anar a les vies del costat i rapelar uns 40 metres si arriba.
Aquí les altres vies que vem fer fa uns anys. https://sergialella.blogspot.com/2022/01/vies-al-turo-de-lobaga-negra-vacarisses.html
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada